5.5.12

Anak Aset SYURGA Atau NERAKA ???





wahai ibu bapak kalau hari ni anak-anak nampak agama itu kecil,itu adalah tanggongjawab ibu bapa untok bagi dia nampak besar,
maknenye bessar sunggoh tangongjawab seorang ibu bapa dalam menentukan anak dia syurga atau tidak.
dan andai kata anak itu syurga yang dia nak bawak kepada kita maka layaklah dia dudok di dalam kategori ?
salah satunya ? dan saya tanya sebagai renungan semua,,
kalaulah tanya semua yang ada anak
adakah anak yang ada hari ni. Bukan, saya tak sebut agama lagi. saya tak kata anak ni nak bawak syurga ka dak belum lagi. saya nak tanya satu ja
adakah anak yang ada hari ni mereka yang akan berator berbaris untok memandikan kita
diakah yang akan memakaikan kafan kepada kita
diakah yang akan menyemayang dan jadik imam kepada kita
kalau belum tulong pastikan
sebab semua oghang akan mati
tapi semua oghang pengalaman pegi ke majlis..apa??
pengke.. kita panggey apa??
jenazah laa
saya se sepupu saya baqu meninggai err kemaghin sepupu saya baghu meninggai kemaghin tinggai anak tingkatan 5,anak tingkatan 1,dajah 6,
dan soghang lagi baghu habeh tadika
saya tanya anak dia ka yang nak bagi mandi dia nanti
kalau dia tidak ajar anak dia daripada hari ni
bayangkan seoghang anak yang memandikan ayah
oghang la dia tak kigha yang nak bagi mandi jenazah ustaz, dia bagi mandi ja. bukan ahli keluarga dia
ayaq tu dia sumbat dalam idong pon mana sapa nak taw
dia bagi mandi dia koghek telinga ikot dan dia buat lagu tu. idong dia pusin buat 360 darjah memang dia mana kigha
tapi kalau yang buat tu anak,macam mana dia sapu badan ayah dia,macam mana dia sapu badan mak dia,andai kata badan mak dengan ayah dia ada aib
kalau oghang lain dia bukan kegha, dua taon laghat la dia tak ceghita kat oghang,masok 3 taon ‘ingat lagi dak arwah 3 taon haghi 2 kita bagi mandi’
ALLAHUAKBAR,haa dia mula
maknusia,,kalau anak yang bagi mandi,aib ibu bapak tutop di situ sahaja.
bayangkan anak tu pulak kapan mak dia,macam mana dia taghik baju dia suson elok2 dya ghapatkan ikatannya lawa2 pasai tu mak dia
kalau oghang lain yang dok buat jenazah practice make perfect taghik camtu ja,kain kafan tu dya pegang macam nak buat kain cadar bukan kegha,
nak salahkan dia tak bulih tu bukan keluarga dia,kita mintak tolong dia
tapi kalaw anak buat,bayang pulak anak jadi imam semayang,takbir dia empat rakaat tu,,dia yang yang kat mesjid saya habaq serious
semua oghang pengalaman benda ni
pi pi nak semayang tu tok imam dia tak kegha dah oghang beghatoq ka dak walaupon adabnya sepatotnya dia kata kena habaq ni jenazah laki perempuan, dudok la,
apa semua semua semua kena ada bebarih dia tunggu semua clear dia dak,dia keqa lepaih ni ada jenazah len lagi dia nk pi
Kalau anak dia yang dudok, bila dia pegang dia tanya dia tanya, ‘apa semua pandang dengan ayah saya’.
Kalau oghang len dia kata, ‘ apa kamu pandang dengan ini mayat’. Mayat. Mayat.
Kalau anak pegang, ‘apa tuan-tuan pandang dengan ayah saya’.
Oghang ambek ghemeh dengan benda ni sebab oghang kata ada oghang tolong buat.
Tapi saya tanya, kalau anak tu jadi imam, masa dia angkat tangan dia doa kat mak dia kita semua kat belakang jenazah tu amin, amin. Agak-agak anak tu nak doa beghapa lama, saya tanya.
Ayak mata berceghau nangih _____. Takkanlah anak dalam keadaan macam tu Allah nak tolak doa dia. Mustahil. Mustahil Allah yang Maha Pemurah Maha Mengasihani Dia nak tolak doa macam tu.
Tapi saya tanya, kita yang ada dalam ni, yang dok ada dalam ghomah kita la ni ni depa ka yang bagi mandi kita? Ada nampak gaya tu ada dak dia nak bagi mandi kita? Ataupun dia teghuih call oghang, ‘ni ayah aku dah selesai dah ni, aku dok tagham dia punya Ferarri, rilek ja, ni aku punya peluang.
Ini maksud hadith ni. Jaghang nak dengar oghang ceghita sunggoh-sunggoh berkaitan dengan hadith ni. Ini berkaitan dengan agama. Agama siapa? Agama anak. Kalau agama anak agama islam dia akan pandu ibu bapak dia masuk dalam syurga.
Mintak maaf, saya bukan nak bagi ni, sebab saya ghasa oghang selalu cakap, ‘ah, ini berkaitan dengan agama, ibu bapak lah yang kena menceritakan kepada anak-anak berkaitan dengan islam’.
I believe, in my opinion. this is my humble opinion, everyone of us, we keep on saying, buatlah apa pun, semayang jangan tinggai. Everybody will say that. That’s deen. That’s islam. But what kind of person they end up? Nothing. Nothing. Tapi kite cakap semayang. Tapi kalau kita faham hadith ni, kita betui la. Last sekali anak kita la.
Mase bawak tughun ke kuboq, dia duduk ateh je dok tengok oghang bawak tughon. Ni jaga kepala. Kalau anak yang bawak tughun sendighi, ghasa macam mana dia ak letak ayah dia masok dalam liang? Cuba ghasa benda tu. Macam mana dia nak bawak masok ayah dia. Oghang ni ambek tanah ni, tu dia, taghok lagu tu. Tu dia.
Kalau dia bawak tughun kat mak dia macam mana agak-agak dia taghek tanah. Agak-agak lah. Dia taghek tughon seghoi tepi-tepi dia letak macam sungguh-sungguh dia nak bagi mak dia tidoq dalam kuboq. Betoi tak.
Tu la saya, saya harap bila kita ceghita hadith ni jangan kita nampak takat ajaq anak bagi masok sekolah agama, dah. Tak. Ada dak yang dalam ghumah kita tu yang nak buat benda tu esok bila kita tak dak. Andai kata tiada, masih belom terlambat.
Sebab tu buat program macam ni, untok timbol kesedaran. Kita buat balik, bagi ada balik. Belom terlambat. Nabi tak pernah ajaq kita terlambat. Kalau esok kiamat, ada beneh, tanam beneh. Nabi sughoh. Kalau dah taw esok kiamat, ada beneh dalam tangan, tanam dulu beneh tu, tak dak masalah. Kiamat mai, tak dak masalah. Nabi tak pernah ajaq kita terlambat.
*Oleh Ustaz Don Daniyal

No comments:

Post a Comment

hey...!!
syukran :)
sila tinggalkan komen anda walaupun dengan hanya menunjukkan mood ^_^